Gyoran, sűrűbben és pontosan járó vonatokat szeretnének a veresegyházi vasútvonal mentén lakók

A BFK kérdőívének kitöltésével 3024-en mondták el véleményüket a Budapest–Veresegyház–Vác elővárosi vasútvonal felújításával kapcsolatos elvárásaikról. A válaszok is alátámasztják a korábbi kalkulációk eredményeit: a 71-es vonalon jelentős utasszám-növekedés érhető el. Ehhez megbízhatóbbá kell tenni a vonatközlekedést, jelentős csökkenteni szükséges az utazási időt, és javítani kell az állomások megközelíthetőségén.

A Budapest Fejlesztési Központ a veresegyházi vasútvonal esetében is törekszik arra, hogy megismerje, és a tervezésbe beépítse az utasok, a vasútvonal mellett élők és potenciális használók véleményét. Jelentőst aktivitást sikerült elérni, a kitöltők száma a vonalat naponta használók számának több mint fele! A válaszok minden tekintetben visszaigazolták a Kormány és a BFK fejlesztési elképzeléseit, a vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelő rekonstrukciója egyöntetű támogatást kapott. A vélemények alapján is megalapozottnak mondható a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia azon számítása, hogy a vonalon az utasszám legalább háromszorosra növekedése várható.

A válaszadók több kérdésben egyöntetű észrevételeket fogalmaztak meg:

  • 80 százalékuk már most nagyon elégedett vagy inkább elégedett a szerelvények korszerűségével, kényelmével és felszereltségével,
  • 94 százalékuk támogatja a pálya sűrűbb vonatkövetést lehetővé tevő szakaszos kétvágányúsítását,
  • 91 százalék ért egyet a Vácról 30 perces, Veresegyházról 15 perces sűrűségű vonatkövetéssel,
  • szintén 91 százalékuk támogatja a pálya sebességének növelését,
  • ugyancsak 91 százalék tartja fontosnak az állomások akadálymentes felújítását,
  • 86 százalékuk pedig azok megközelíthetőségén javítana.

Mindennél fontosabb a gyors és kiszámítható közlekedés igénye

Már a válaszok előzetes értékelésekor egyértelműen kirajzolódik az utasok és a potenciális vasúthasználók által megfogalmazott problémaláncolat.

Sokan említették, hogy nehézkes az állomások és megállóhelyek megközelítése. Jellemző, hogy akik már otthon autóba ülnek, azok úticéljuk elérésig nem is váltanak vonatra. Ennek a biztonságos P+R parkolók hiánya az első oka. Ehhez hozzáadódik a válaszadók többsége által említett kiszámíthatatlanság, ami a vonatok késéséből, esetleges kimaradásából adódik. Hasonlóan nagy arányban említették a válaszadók, hogy a jelenleginél jóval rövidebb utazási időre van szükség, akár megállók kihagyásával. A fentieken túl az állomásokon és megállóhelyeken sokszor a kényelmes várakozás feltételei sem adottak.

Összességében elmondható, hogy a veresegyházi vasútvonal ma nem versenyképes alternatívája az autónak, holott a válaszadók közel fele kifejezetten váltani szeretne egy vonzó vonatközlekedésre.

Követendő példára is kaptunk javaslatot

Az utasok szemében a korszerű szerelvények közlekedtetése már önmagában sokat jelent a szolgáltatási színvonal javulásában, ugyanakkor a csúcsidőben tapasztalt zsúfoltság enyhítésére emeletes Kiss motorvonatok forgalomba állítását szeretnék, de igény mutatkozik éjszaka közlekedő járatra is.

A válaszok alapján a pálya, illetve az állomások és megállóhelyek rendbetétele elsődleges szempont. Voltak olyan kitöltők, akik egyenesen Vác állomás felújításának szellemiségét ajánlották mintául a vonal többi részére vonatkozóan.

A Budapest Fejlesztési Központ elkötelezett amellett, hogy a beérkezett javaslatokat lehetőség szerint beépítse a tervezés folyamatába. A későbbiekben részletesen bemutatjuk a kérdőív eredményeit, és folyamatos tájékoztatást adunk a projekt előrehaladásáról.

Amennyiben érdeklik az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása, töltse le az alábbi elemzést pdf formátumban, nézze meg rövid animációs videónkat, vagy tekintse meg a lenti infografikát:

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat (”sütiket”) használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.​