A térség várja a 71-es vonal fejlesztését

Online lakossági fórumon hallgatta meg a BFK az érdekeltek véleményét.

A Budapest Fejlesztési Központ a jogszabályi előírásokon túlmenően is nagy hangsúlyt helyez egy-egy projektnél a lakosság tájékoztatására, véleményük meghallgatására és figyelembe vételére a tervezési munka irányításánál. A Rákospalota-Újpest–Veresegyház–Vác vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelő rekonstrukciójáról is volt már kérdőíves felmérés, augusztus 24-én pedig fórumra került sor 60-70 résztvevővel. Több önkormányzati vezető, képviselő is felszólalt. Az általános hangulat megalapozni látszott a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia készítésekor készült kalkulációkat arra vonatkozóan, hogy a vonal utasszáma a fejlesztés után a jelenlegi háromszorosára is nőhet: A vasútvonal menti települések lakói várják, hogy Budapest, illetve Vác irányába a 21. századhoz méltó elővárosi vasutat használhassanak.

A hozzászólások alapján be lehetett azonosítani a vonal néhány érzékeny szakaszát. Az egyik ilyen Fót belterületi részeItt egyrészt menetrendi okokból hasznos lenne a végig kétvágányú kiépítés, hiszen a Veresegyház, Őrbottyán térségéig tartó belső szakaszon a két irányban a jelenlegi  óránkénti legfeljebb három vonat helyett 12 elhaladása a tervezett. A sűrű beépítés miatt azonban ehhez magántelkek, esetleg magánházak területére is szükség lenne. Bátori Gábor válaszában azt valószínűsítette, hogy nem lesz szükség ilyen drasztikusan beavatkozni a városszövetbe, az érintett szakaszokon inkább marad az egy vágány. Mindez természetesen előzetes vélemény, hiszen az ilyen kérdések tisztázása éppen a most kezdődő tervezési folyamat elején esedékes döntés-előkészítési tanulmányok feladata. A másik fóti kívánalom, hogy a település lefedéséhez szükséges a mai három megállás (Fót, Fótújfalu, Fótfürdő) megtartása, erről a BFK-ban is így gondolkodnak.

plakát

A vonal belső, Budapest XV. kerületén áthaladó részén azért aggódnak, hogy a 71-es és 70-es vonal sűrűbb vonatközlekedése miatt  ne lehetetlenüljön el a XV. és a IV. kerület közötti keresztforgalom. Itt tervben van két külön szintű keresztezés vizsgálata. A két vonal másik találkozásánál, pontosabban előtte, Máriaudvarnál ugyancsak dönteni kell arról, hogy a Vác és Gödöllő közötti forgalmas mellékút felüljárón haladjon-e át a két vasút fölött, illetve hogy megmaradjon-e a jelenleg kicsi, de potenciálisan talán növekvő forgalmú megálló. 

Szóba került a személyszállítás újraindításának ötlete is a 77-es, Vácrátót–Galgamácsa–Aszód vonalon. A projektnek ez a kérdés nem része, de a BFK azzal támogatja a Vác–Hatvan tengely vonatainak esetleges újraindítását, hogy a 71-es érintett szakaszát úgy tervezteti, hogy óránként és irányonként két vonat beférjen a menetrendbe ebből az irányból.

A zajkérdés is szóba került. Ha a korszerű járművek után a pálya is korszerű lesz, az eleve nagymértékben mérsékli a zaj- és rezgéshatásokat, de a jogszabályi előírásoknak megfelelően zajvédő falak is készülnek majd.

Videó a 2021.08.24-én tartott lakossági fórumról:

Az oldalon történő látogatása során cookie-kat (”sütiket”) használunk. Ezen fájlok információkat szolgáltatnak számunkra a felhasználó oldallátogatási szokásairól, de nem tárolnak személyes információkat. Az oldalon történő továbblépéssel elfogadja a cookie-k használatát.​